Hawaj 14.3. - 28.3.2017

Jak to vlastně začalo

Celý tenhle výlet započal už v srpnu roku 2016.Jednoho středečního dopoledne vyskakuje na internetu akce od One World letecké aliance na letenky na Hawajské ostrovy .Cena 12500Kč, odlet a návrat z Vídně čili značka téměř ideál.Jedinou chybičkou se může zdát dlouhý noční 12,5h trvající přestup na letišti v Los Angeles.I to ale vím jak vyřešit a tak volám postupně kamarády Jirku a Toma......Konverzace a domluva probíhá rychle a za necelou hodinku máme i termín.Domluveno kupujem.....Routing Vídeň-Londýn-Los Algeles-Maui a nazpátky Maui-Phoenix-New York-Londýn-Vídeň.Vše vpohodě jen na kreditce mě chybí asi 5000Kč na 3letenky.Volám sestře, volám na Pelikána.....ano...ano.... KOUPENO !!!

Letíme na Hawaj !!!

Nastávají měsíce ladění itineráře, nakupů, shánění tipů a triků.Dlouhý přestup v LA vyřešíme pomocí hotelu u letiště na který využiju noc z programu hotels.com , takže pokoj pro 3 u letiště LAX výjde na 12USD se snídaní.Postupně také dolaďujeme náš itinerář.Po 5dnech na ostrově Maui přeletíme na ostrov Kauai.Tam strávíme 6 dnů a opět přeletíme na ostrov Oahu.Tam dny 2 a zpět na Maui.Z něj se pak vracíme do Evropy.Pořešit ubytování, přelety se společností Hawaiian a pronájem auta.......Vše hotovo můžem vyrazit !

Úterý 14.3.2017 vyrážíme brzy ráno na letiště ve Vídni.Tam jsme asi 3h před odletem, který je po 11hodině.Odbavujeme zavazadla amíříme do bezcelní zony.Čas rychle ubíhá a než se nadějeme odlétame se společností British Airways směr letistě Londýn Heathrow.Tam máme něco málo přes 2hodinky na přestup na let do Los Angeles.Míříme na terminál 5 odkud odlétají spoje do USA a jiných krajin mimo Evropu.Už z dálky vidíme u našeho gatu velrybu....Airbus A380 nejvetší dopravní letadlo světa.Nikdy nepochopím jak se takové monstrum může vůbec odlepit od země.Boarding probíhá rychle a za chvíli už nabírame rychlost po ranveji.Čeká nás 11hodin a 15minut dlouhý nonstop let do Los Angeles.Za letu probihá klasicky občerstvení , které naruší menší větší turbulence takže najíst se dá celkem zabrat.Zkouknu film , dám pivko následně whisky s colou a usínám.Přistání v Los Angeles je na čas, vystojíme si imigračni frontu, zvladáme pohovor a vstupujem na půdu Spojených statů Amerických....zase.Před letištěm si objednáme UBER a za 15minut jsme už i ubytovaní na hotelu.Objednáme si odvoz zitra ráno na letiště a vyrážíme si nakoupit něco k jídlu.Pak dáme sprchu a jdem spát.

Ráno vstaváme brzy odlet z Los Angeles  je už v 8:30.Po boardingu vyletáme na čas.....další stop po 5 hodinách letu je.....Ostrov Maui .....Hawaj!!!

Maui 15.3. - 20.3.2017

Přílet na ostrov Maui z Los Angeles byl kolem 1 hodiny odpoledne.Už z dálky byl videt vrchol Haleakaly čnící do výšky 3056m nad mořem.Jedná se o sopku jejíž poslední erupce byla před více než 400 roky.V hawajštině znamená její název domov slunce, později se dočtete proč.Prolétli jsme obloukem kolem ní a šli zvolna na přistání.To proběhlo hladce a my byli končně tu.Imigrační jsem měli zasebou z Los Angeles, takže jsme šli rovnou vyzvedlout kufry.Potom naše kroky zamířili do autopůjčovny, kde jsme měli domluvene zapůjčení auta.Přesný tip už nevím ale bylo to něco od Hyundai.Vyjeli jsme z letiště a zamířili k nedalekému, již předem vytipovanému, Wallmartu nakoupit vše potřebné.To znamenalo jídlo, pití ale taky nafukovací matraci a stan protože na Maui spíme celou dobu ve stanu.Po nákupu už jsme mohli vklidu zamířit do našeho předem objednaného Camp Olowalu (cena 20Usd za osobu a noc).Ten se nacházel asi 25km jízdy od Wallmartu.Po cestě jsme se zastavili na Papawai Point, vyhlídce odkud se dají když má člověk stěstí pozorovat velryby.My to stěsti měli a naštěstí i dalekohled takže jsme je skutčně viděli.Po asi 15 minutách jsme pokračovali do kempu.Tam po menším zdržením na recepci (20min tam nikdo nebyl) proběhly všechny procedury a my mohli konečně stavět stan na našem přiděleném místě.Vše jsme zvládli a odměnou nám byla pozdní svačina a pak prvni koupání v moři.Kemp je totiž přímo na pláži.Jedna zajímavost z Hawaje....všude se volně potulují kuřata, slepice a i kohouti.Takže kolem Vás neustále pobíhá nejaká drůbež.Pak už jsme unavení dali pivko a šli spát.Zítra nás čeká první prozkoumáváni Maui a jeho krás.

Ráno nás vzbudilo kokrhaní a následně klování slepičí rodinky do stanu.Bylo půl 6 :-D .Posnídali jsme něco ze zásob, dali sprchu a začali se chystat na dnešni dobrodružství.V plánu bylo projet západní polovinu ostrova.První zastavkou bylo Iao Valley (vstupné 1Usd a parkovné 5Usd).Hlavní atrakci tvoří vrchol Kūkaemoku, vysoký 686 metrů, který má tvar jehly. V havajské kultuře je známý jako falický kámen boha oceánu Kanaloa.Samotné Iao Valley State Park je místem jedné z nejslavnějších bitev v havajských dějinách, když v roce 1790 král Kamehameha porazil armádu Maui, ve snaze sjednotit havajské ostrovy.Říká se, že tehdy tekla krvavá řeka až k oceánu.My dorazili na místo k bráně a tam jsme zjistili že vstup dál je zakázany z důvodu nejaké dřívějsí přírodní kalamity.Zkrátka ješte to nestihli dát dopořádku.Škoda.Ale nevadí pokračovali jsme dál podle našeho plánu jízdou po pobřeží.První zastávka Mushroom Rock (skála zvláštního,hřib připomínajícího tvaru).Další zastávka byla Ohai Trail (necelé 2km dlouhá procházka po pobřezí a utesů).Pak jsme aute popojeli jen asi 2km a znovu zastavovali, tentokráte u Nakalele Blowhole a Heart Shaped Rock.V prvním případě jde o gejzír který při dobrém směru vln stříká vodu asi 2m vysoko  a ve druhém o díru ve skále ve tvaru srdce.Pak jsme pokračovali dál směrem do města Lahaina.Tohle městečko má jedny z nejlepších podmínek pro pozorování velryb na celém světě.Potom nám už jen zbývalo dojet s krátkou zastávkou ve fastfoodu zpět do kempu.Dali jsme další koupačku, večeři a šli spát.Ujeli jsme celkem 100Km za první den.

Další den opět budíček od slepic.Vstávame,snídáme a balíme si věci.Dnes se stěhujem do Hosmer Grove Campground, tedy kempu který se nachází v NP Haleakala.Odtud se vyráží nejlépe na východ slunce na vrcholu sopky.Jedná se o státni kemp takže je zdarma.Jediná nevýhoda je,že je v nadmořské výšce 2130m nad mořem,takže nás v noci čeká pořádná zima.Ale berme to postupně.Po cestě nejdříve navstěvujeme městečko Wailea, kde pozorujeme surfaře.Začíná lehce mrholit.Odtud pak pokračujeme kousek za město kde se chceme zastavit v restauraci se jménem Humuhumunukunukuapua'a .Zkuste to vyslovit 3x bez chyby.Pak už zamíříme na sopku.Postupně stoupáme a s nadmořskou výškou houstne i déšť.Paráda říkám si.Vjíždíme do NP Haleakala a po chvíly jsme v kempu.Výbírame si místo pro stan.Déšť naštěstí ustává a za chvíly už svítí slunce.Za zhruba 15 minut máme stan postavený.Dáváme svačinu z Mc Donalds a rozhodujem se, že vyrazíme autem nahoru na vrchol.Čeká nás jestě 20Km cesty, než dorazíme nahoru.Na vrcholu už je to jen kamená pláň roste zde na pár místech jen jediný druh rostliny.Cestou projíždíme mraky takž nahoře je sice chladno ale neuvěřitelně jasno.Kromě kamenů, turistů a pár budov se zázemím zde jsou také velké observatoře sloužící k pozorováni vesmíru.Strávíme nahoře asi hodinku a půl focením, samozřejmostí je také fotka u cedule s nadmořskou výškou a pozorováním rozlehlého kráteru.Pak se vydáme zpět do kempu.Tam se jestě vydáme na kratší trail v okolí .Jmenuje se Hosmer Grove Campground Trail , je asi 1km dlouhý a vede okolními lesy.Pak už se pomalu ukládáme ke spánku, protože vstaváme kolem 5 hodiny ať stíháme východ slunce nad sopkou.O tom ale až v dalším odstavci.

Budíček 5:00 !!! Naneštěstí už nikdo z nás díky zimě nespal :-D za necelých 20minut vyrážíme autem na vrchol, jelikož slunce ma vyjít v 6:30 cca.Na místě jse kolem 6 .Hledáme místo na parkování a vhodné místo na focení.Všude už jsou kvanta lidí.Haleakala v havajském jazyce znamená "Dům slunce". Jedna z legend hovoří o tom, že polobůh Maui jednou Slunce, když stálo nad vrcholem sopky, zpomalil, aby svítilo déle.Samotný východ doprovází zpěv a odříkaní nejakých havajských modliteb.Skutečne jeden z TOP zážitků pro mě.Stín sopky při bezmračném počásí zakrývá část ostrova Maui a je krásně vidět.Asi po necelých 45minutách od východu slunce sedáme do auta a míříme dolů.Po cestě postupně zastavujeme na Kalahaku Overlook a Leleiwi Overlook .Odtud je nádherný výhled na obrovský kráter osvícený raním sluncem.Přijedeme do kempu, posnídáme, sbalíme si věci a vyrázíme dolů směrem k městečku Makawao, odkud je to už jen pár kilometrů k ikonické cestě Road to Hana.Ta vede neskutečně krásnou krajinou, plnou mostů a vodopádů.První zastávkou jsou Twin Falls , menší dvojice vodopádů o výšce asi 8 metrů.Dojít k nim znamená také přebrodit asi 3m široký a studený potok.Po cestě je takových vodopádu, minitrailů a vyhlídek spousta.Mapy jsou na internetu pokud by někdo potřeboval. Kolem 3 hodiny odpoledne dorážíme do kempu Waianapanapa state park.V jeho těsné blízkosti je park a taky krásne pobřeží černé barvy, kontrastující s jasně zelenou vegetací.Taky je zde vyhlášená Black sand beach čili pláž s černám sopečným pískem.Jediná nevýhoda kempu je, že zde nefungují sprchy takže už druhý den spíme téměř naprasáka :-D Usínáme rychle i z důvodu nevyspáni a brzkého vstávání dneska.

Další ráno vstávame, snídame a balíme.Zase......Dnešní cíl je Kipahulu Campground.Po cestě nejdřív navštevujeme Red sand beach ve městě Hana.Klasická divoká pláž s horším přístupem a červeným pískem.Rozhodně ne v žabkách.Ale určitě stojí minimálně za návštěvu.Vracíme se k autu a pokračujeme směrem k Kipahulu.Těsně před kempem zastavujeme na parkovišti a vydáváme se na Pipiwai Trail .Jedná se o 7km dlouhý trail, stoupající do kopce kolem vodopádu, pak bambusovým lesem a končící u Waimoku Falls. Ty mají výšku kolem 120m.Rozhodně doporučuji absolvovat.Po návratu dolů na parkoviště sedáme do auta a přejedeme ten kousek do kempu.Tam opět zjištujeme, že zde nejsou funkční sprchy.Měníme plán.Vracíme se zpět do kempu Olowalu. Další den bez sprchy už nedám.Tam oproti původnímu plánu přijedem kolem 4 hodiny odpoledne.Zjišťujeme že mají naštěstí volno.Paráda!!!Rozbíjíme stan a konečně po 3 dnech dáváme sprchu!Zajdem do nedalekého obchodu nakoupit a jdem spát.Čeká nás poslední noc na Maui.Zítra už jen vrátit stan, auto a hurá na nejzápadnější ostrov Hawaje a to Kauai. A jelikož jsme si připlatili,tak letíme ve FIRST CLASSTak uvidíme..... jestli to stálo zato.

Kauai 20.3. - 26.3.2017

První let ve First Class společnosti Hawaiian byl poměrně krátký a trval asi 45minut.Během letu jsme stihly malé občerstvení a než jsme se nadáli , tak jsme přistávali ve městě Lihue.To se nachází na ostrově Kauai, nejzápadnějším z velkých Hawajských ostrovů.Město má asi 6500 obyvatel a je největší na ostrově.Ze zajímavostí můžem zmínit horu Waialeale ve středu ostrova, která je nejdeštivějším místem na naší planetě.V průměru zde prší až 350 dnů v roce.Další zajímavou věcí je Waimea Canyon dlouhý 14Km, jednu míly široký a až 900m hluboký.Na tak malém ostrově a v porovnáni s Grand Canyonem v Arizoně až neuveřitelné.Jinak je Kauai nejzelenější a také prý nejkrásnější ze všech ostrovů Hawaje.Natáčelo se zde nespočet Hollywoodských filmů jako Jurský park,Piráti z Karibiku,Avatar nebo King Kong.

Začátek byl stejný jako na Maui.Přistání na ostrově, kontroly a pak vyzvednutí auta a cesta na ubytování.To jsme měli v národním parku Kokee State Park.Jednalo se o chatu uprostřed lesů.Cestou zpět jsem se jestě zastavili ve městě Waimea nakoupit zásoby.Toto městečko je zajímavé tím, že právě zde přistál poprvé kapitán James Cook při objevení Hawajských ostrovů.Má tu nevelký památník.Shodou okolností byl na Hawaji také zabit.Z města jsme vyrazili do parku mimo civilizaci k našemu ubytování.Naše Cabins at Kokee byly asi 25 minut jízdy.Neustála cesta do kopce s několika zastávkami na vyhlídkách na Waimea Canyon nám nakonec zabrala asi 70 minut.Jelikož už bylo pozdě tak už jsme se jen trochu prošli po nejbližším okolí a šli spát.Čekal nás náročný den.

Ráno nás probrala zima.Přece jen naše ubytováni uprostřed lesů v nadmořské výšce asi 1200 metrů nad mořem nebylo zrovna synonymem pro Hawaj.Okna navíc neměla pevná skla ale spís styl žaluzie takže netěsnila.A samozřejme kolem chaty chodila drůbež a kohouti se překřikovali.Posnídali jsme a nachystali si zásoby na tento den.V plánu bylo hned několik cílů.První zastávka byly Wailua Falls.Tento dvojitý a asi 50m vysoký vodopád se nachází asi 8km za městem Lihue směrem do vnitrozemí ostrova.Je součástí Wailua River State Park.Po krátké zastávce jsme pokračovali dál na sever ostrova.Náš cíl byl městečko Kilauea.Kousek zaním se nachází Kilauea Point, na kterém je také maják.Jedná se o nejsevernější místo na Hawajských ostrovech.Krom majáku, krásných vyhlídek a samozřejme prodejen suvenýru a muzea jsou tady taky hromady turistů.Pokud budete mít štěstí můžete stejně jako my v moři pozorovat velryby a také delfíny.Po asi hodině strávené na místě jsme zamířili stejnou cestou zpět směrem k našemu ubytováni.Ale předtím nás čekala ještě jedna důležitá zastávka.Tou byla Koloa Rum Company.Pořádá ochutnávky zdarma pro zájemce.Jedná se o místní hawajský rum.Samotné ochutnávaní je výborné doporučuji i těm co rum moc nemusí.Ochutnáte několik druhů rumu.Každý den se testují jiné kombinace takže si můžete vybrat který den co chcete ochutnat.Za sebe můžu rozhodně doporučit.V nedalekém obchodu si samozřejmě můžete vašeho favorita také zakoupit.My nakoupili nakonec až poslední den pobytu ve Wallmartu jelikož tam byl v tu dobu rum levnejší než v oficialním obchodě.Po této rumové zkušenosti jsme pokračovali v cestě na ubytováni.Jestě jsme se zastavili kousek za městem Eleele kde je jedna zvláštnost.Je jím Glass Beach (čili pláž s barevným skleněným piskem).Její vznik je zajímavý ale oto jednodušší.Vznikla díky lidem.Několik desitek let zpátky tam lide vyhazovali sklo na skládku a to se samozřejme působením vln, přílivu a odlivu postupně rozbilo a opracovalo do malých vpodstatně zrníček (jako kameny v potoce).A tak pláž vznikla.Nabrali jsme si vzorek a pokračovali dál na ubytování.Jen jsme jeste udělali krátkou zastávku v obchodě.A pak samozřejme na  pár vyhlídkách na Waimea Canyon.Pak už jen dorazit na chatu a natáhnout se a nabrat síly na další náročný den.

Ráno zase zima snad ještě větší než předchozí den.Dokonce jsme si museli trochu přitopit troubou.Horká sprcha a čaj nás naštěstí nakopli.Bylo to potřeba protože nás čekal Awaawapuhi Trail.Jedná se o asi 5Km trail (celkem 10Km) sestupující z výšky 1250 metru nad mořem do 740m.Cesta vede po uzkých stezkách hawajskym lesem.Určitě ji ale můžu doporučit protože nakonci budete odměněni výhledem z vyhlídky na obrovské útesy a údolí prudce se svažující do moře.Cesta zpět už je horší, protože zase musíte 500 výškových metrů zase nastoupat zpátky.Celá tahle sranda nám i se svačinou na vyhlídce a nezbytným nafocením všeho co stálo zato zabrala asi 4 hodiny.Po návratu zpátky k auto jsme jestě zajeli k nedalekému Kalalau Lookout.Bohužel vzhledem k mlze a mizerné dohlednosti jsem tu strávili asi 10minut a jeli pryč.Další den to snad bude lepší.Jelikož jsme měli ještě spoustu času rozhodli jsme se, že se zajedem zregenerovatt na pláž.Na výběr bylo hned několik možností u nás ale nakonec zvítězila menší a spíše mezi místními oblíbená Salt Pond Beach.Po asi dvou hodínách nicnedělání a relaxu jsme jeli autem zpátky.Samozřejme s nezbytnou zastávkou v obchodě na doplnění zásob.Na chatu jsme přijeli už skoro zatmy.

Ráno opět zima zabrala až horká sprcha a čaj.Program na dnes je volnější.První zastávka je Kalalau Lookout, na kterém naštěstí panovalo o poznání lepší počasí než předchozí den.Výhled na Na Pali Coast byl víc než parádní.Hluboké, vodou vymleté kaňony nedaleko nejdeštivějšího místa na planetě jsou impozantní.O kousek dal se nachází také Pu’u O Kila Lookout , který je skoro stejně impozantní.Po krátkém průzkumu okolí jsme vzali auto a jeli do civilizace do města.Tam jsme si dali místní specialitu shaved ice a zamířili na naši oblíbenou Salt Pond Beach.Museli jsme načerpat síly na další den.Čeká nás to nejlepši z ostrova Kauai ale otom za chvíli.Nabrali jsme jestě něco zásob v ochodě a jeli domů.

Cil pro další den byl jediný.Jet na sever ostrova po Kuhio Highway a na jejím konci je Ke’e beach.Tam začíná náš cíl pro dnešní den a tím je slavný Kalalau Trail.Jedná se o 18km dlouhý trail, na který potřebujete vyřídit povolení, protože počty lidi jsou přísně regulovány.Samotný trail kopíruje pobřeží Na Pali Coast.Dá se zvládnout za dva dny ale doporučují se spíš 3 a více dnů.Je opravdu náročný hlavně pokud neni idelální.Jelikož jsme tolik času neměli absolvovali jsme jen jeho část.Tou je asi 2 míle dlouhý úsek z Kee Beach na Hanakapi Beach.Cesta vede nahoru a dolů celkem náročným terénem a pokud máte štěstí a zaprší vám je to radost.My to štestí naštěstí neměli, takže to bylo vpohodě.Bylo to ale zase vykoupeno vetším počtem lidí.Cesta na Hanakapi Beach zabrala asi 1,5 hodiny.Tam jsme stravili asi hodinu a vydali jsme se zpátky.Dál se totiž bez povolení nemůže.Ale i ten kousek byl vážne užasný co se výhledu a všeho okolo týka.Po návratu na pakroviště jsem autem jeli zpět na jih ostrova a den obligáně zakončili relaxem na naší oblíbené Salt Pond Beach.Zítra je taky den ne.....

Po budíčku a snídani jsme vzal auto a vyrazili.Cíl byl naštěstí nedaleko.Trail v kanonu Waimea zakončený u vodopádu Waipoo.Trail má něco málo pres 6km a na jeho konci jsou vodopády padající 250m hluboko do kanonu.Po cestě narazíte také na dvě vyhlídky  , které nabídnou pohled do udolí z jiných míst než jste zvyklý z vyhlídek kolem silnice.

Please publish modules in offcanvas position.